Nieuws

Lekkum, Miedum en Snakkerburen floreren

Delen

Lekkum, Miedum en Snakkerburen floreren

In Snakkerburen vind je een prachtige dorpstuin, waar het hele jaar allerlei activiteiten georganiseerd worden. ,,Hier komen veel mensen vanuit de hele omgeving en zelfs de stad. Soms omdat zij eenzaam zijn, omdat zij even van het rechte pad zijn en een steuntje nodig hebben terug te keren in de maatschappij of gewoon voor de gezelligheid en om een steentje bij te dragen,” legt Watse Tichelaar, voorzitter van LOF Snakkerburen, Lekkum en Miedum, uit. ,,Het is een geweldige plek om activiteiten te houden. Hier merk je dat echte Mienskipsgevoel. Al die vrijwilligers die zich hiervoor inzetten, met als aanjager en initiatiefnemer Theo van der Molen, daar heb ik echt alle bewondering voor.”

Het zonnetje schijnt prettig. We zitten op plastic tuinstoeltjes om een tafeltje onder een grote partytent. Om ons heen staan een tiental extra tafeltjes. Achter ons wordt druk gewerkt aan het nieuwe hoofdgebouw van de tuin en voor ons staat een twee meter hoge tribune. De Doarpstún floreert. ,,Je kunt zo zien dat er vanavond weer wat gaat gebeuren. De tuin wordt niet alleen gebruikt voor tuinieren, maar de hele omgeving is hier actief. Zo houdt de plaatselijke toneelvereniging hier regelmatig voorstellingen.”

Maar de omgeving is meer dan de verbindende dorpstuin. ,,In Lekkum, Miedum en Snakkerburen vind je allerlei ondernemers die op hun eigen manier voorbereidingen treffen voor 2018. ,,We hebben hier een prachtige haven die ongetwijfeld meer passanten gaat krijgen. Daarnaast zijn hier diverse Bed & Breakfasts die waarschijnlijk al boekingen voor 2018 hebben. Je merkt wel dat de mensen hier anders met 2018 omgaan dan mensen in de stad, en dat is logisch. Hier heb je veel agrariërs, die gaat er heel anders mee om dan een fietsenmaker in het centrum van de stad. Daarnaast moet je alles ook in perspectief plaatsen. Leeuwarden heeft ruim 100.000 inwoners, wij misschien 700.”

,,Ik ben vorig jaar in Wroclaw (Polen) geweest, Culturele Hoofdstad van 2016. Daar heb ik gezien hoeveel impact een Culturele Hoofdstad heeft en hoeveel bezoekers dat trekt. Dan kun je initiatieven alleen maar aanmoedigen. Zelf zit ik in het hout en heb speciaal voor volgend jaar een presentatieplank voor brood of kaas ontworpen, met een brandmerk van de Oldehove erin. De opbrengst gaat deels naar twee goede doelen: stichting Amurang en Akwadaa Aseda. De stichtingen zetten zich met name in voor kansarme kinderen in respectievelijk Indonesië en Afrika.” Dit initiatief heet toepasselijk: ‘Er moet brood op de plank komen…’ ,,Het wordt een gelimiteerde oplage, dus wie er een wil moet er snel bij zijn.”

Kijk voor meer informatie over Watse zijn initiatief op www.akwadaa.nl of www.amurang.nl.